Tuulilasinvaihto on turvallisuuskysymys

Ehjällä tuulilasilla on todella monia tehtäviä esteettömän näkyvyyden takaamisen lisäksi. Tuulilasi on suuri auton etupuolella oleva elementti, joka on tärkeä osa auton korirakennetta.

Tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen kansainvälisen Carglass®-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi on huomannut, että monelta suomalaiselta jää kesän jälkeen tuulilaseja putsatessa urakka ikään kuin puolitiehen yleisen virheen vuoksi. Kovasiipi muistuttaa, että likainen tai pahasti kulunut tuulilasi on huomattava vaaratekijä liikenteessä ja etenkin pienten koululaisten saapuessa liikenteen joukkoon puutteellinen näkyvyys ulos autosta voi aiheuttaa onnettomuuksia.

Moni autoilija havahtuu kesän mökkiteillä ja moottoriteillä ajon jälkeen siihen, että tuulilasin ulkopinta tulisi putsata näkyvyyttä haittaavista pölystä ja hyönteisten raadoista. Carglass®in kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi toteaa, että suomalaisilla on kuitenkin jonkin verran parannettavaa tuulilasin puhdistuksessa. Etenkin tuulilasin sisäpintaa ei huomata puhdistaa tarpeeksi usein ja se voi johtaa vaaratilanteisiin.

”Tuulilasin sisäpuolelle kertyvä lika on vähintään yhtä vaarallista näkyvyyden heikkenemiselle kuin ulkopuolelle tuleva lika, ja tätä ei moni autoilija yhä tänäkään päivänä tiedosta. Auton sisäilman mukana liikkuu yllättävän paljon hienojakoisia ilman epäpuhtauksia, jotka tarttuvat myös lasipinnoille. Vaikka autoissa onkin monenlaisia ilmansuodattimia, pääsee auton sisälle ilman mukana vaikka mitä joka kerran auton ovia avattaessa. Auton ilmanvaihtolaitteisto pyörittää sisäilmaa jatkuvasti ja auton ilmankosteuden vaihtelun vahvistamana tämä hienojakoinen pöly jämähtää tuulilasin sisäpintaan kuin täi tervaan”, Kovasiipi toteaa.

Autolasin sisäpuolelle kertyneen lian puhdistamatta jättäminen voi muodostaa pitkällä aikavälillä salakavalasti näkemistä voimakkaasti heikentävän kalvon, joka alkuun voi olla todella huomaamaton.

”Kuitenkin esimerkiksi matalalta paistavan auringon valon osuessa sopivasti tuulilasiin tämä pölykalvo muuttuu sokaisevaksi, jolloin kuljettaja voi menettää näkyvyyden jopa kokonaan muuhun liikenteeseen. Heikentyneen näkyvyyden vuoksi kuljettajan reagointiaika liikenteen tapahtumiin pienenee tai jopa estyy, jolloin kuljettajalta voi jäädä näkemättä vaikkapa suojatietä ylittävä koulutaipaleensa aloittava ekaluokkalainen. On aina kuljettajan vastuulla, että näkyvyys ajoneuvosta on esteetön”, Kovasiipi muistuttaa.

“Jokaisen autoilijan tulee tarkastaa autonsa tuulilasin puhtaus myös sisäpuolelta, jotta ehkäistään mahdollisia vaaratilanteita liikenteessä. Tuulilasi on liikenteen tärkein näyttöruutu ja esteetön näkyvyys on liikenneturvallisuuden asia numero yksi”, Kovasiipi toteaa.

Näistä merkeistä tiedät, että tuulilasi pitää vaihtaa

Usein törmätään kysymyksiin siitä, milloin tuulilasi on vaihdon tarpeessa tai pitääkö se lasi nyt vaihtaa, jos siinä on yksi pieni kiveniskemä. Tähän on yksiselitteinen vastaus.

“Kun tuulilasi on saanut kiveniskemän, se kannattaa pyrkiä korjauttamaan välittömästi, jotta vaurio ei laajene. Suoraan kuljettajan näkökenttään kiveniskemän saanutta tuulilasia ei voi kuitenkaan korjata, vaan se tulee vaihtaa uuteen. Samoin silloin, kun kiveniskemiä on lasissa useita tai tuulilasiin tullut jo halkeama”, hän kiteyttää.

Kovasiipi muistuttaa, että tuulilasi voi myös kulua siihen kuntoon, että se tulee vaihtaa.

“Ilmassa lentävä pöly, kiveniskemät, rapa, jää, teiden suolaus ja kaikki muut lasille kertyvät epäpuhtaudet kuluttavat tuulilasin ulkopintaa, myös tuulilasia puhdistettaessa. Talvella tuulilasi saa osansa jään skrapauksen aiheuttamasta kulumasta ja ympärivuotisesti tuulilasinpyyhkijöiden käytöstä. Onkin tärkeää, että tuulilasin pyyhkijöitä käytettäessä käytetään myös riittävästi laadukasta lasinpesunestettä, joka tehostaa tuulilasin puhdistumista ja vähentää kulumaa. Lasinpyyhkijöiden kunto on myös tärkeää tarkastaa säännöllisesti ja vaihtaa ne uusiin riittävän usein. Näin tulee toimia myös jokaisen tuulilasinvaihdon yhteydessä, sillä kuka haluaisi ensitöikseen naarmuttaa uuden tuulilasinsa vanhoilla ja kuluneilla pyyhkijänsulilla.”

Vaikka lasin vaihtaminen saattaa monia ajatuksena ahdistaa, Kovasiipi kehottaa pohtimaan asiaa isommassa kuvassa.

”Ehjällä tuulilasilla on todella monia tehtäviä esteettömän näkyvyyden takaamisen lisäksi. Tuulilasi on suuri auton etupuolella oleva elementti, joka on tärkeä osa auton korirakennetta. Kun autoa katsotaan suoraan edestäpäin, voi tuulilasi olla jopa yli puolet auton etupinta-alasta. Tuulilasi on usein myös se osa autosta, joka valitettavankin usein ottaa vastaan edessä ajavan – tai vastaantulevan – ajoneuvon renkaan sinkoaman kiven tai soran. Ottaessaan vastaan kiveniskun on tuulilasi kuitenkin suorittanut yhden sen monista tärkeistä rooleistaan, eli suojannut matkustamoa ja matkustajia. Tuulilasi on myös tässä tehtävässään äärimmäinen turvavaruste, jonka kuntoa ei voi ylenkatsoa”, Kovasiipi summaa.

Mitä kalibrointi tarkoittaa?

Hero 2000 x 800 technician recalibration

Mitä tuulilasin kalibrointi tarkalleen ottaen on ja miksi se pitäisi tehdä? Pitääkö autoilijan huolehtia siitä?

Lue lisää

Carglass® vaihdot ja korjaukset Suomen ulkopuolella

Hero-for-partner-dark-silhouette-windscreen-road-bushes

Loma automatkaillen voi nopeasti saada ikäviä käänteitä, jos autosi lasi vaurioituu. Hätä ei kuitenkaan ole tämännäköinen, sillä Carglass® palvelupisteitä löytyy monista Euroopan maista.

Lue lisää